Rzecznik praw pacjenta
Bartłomiej Chmielowiec
Biuro rzecznika Praw Pacjenta
ADRES: ul. Młynarska 46, Warszawa 01-171
TEL./FAX: 022 532 82 50
E-MAIL: kancelaria@rpp.gov.pl
Bezpłatna infolinia: 0 800 190 590
(poniedziałek - piątek w godz. 8:00 - 18:00)
Przyjmowanie petentów:
- poniedziałek: 9:00 - 18:00
- wtorek-piątek: 9:00 - 15:00
Osoby zainteresowane powinny zapisać się mailowo rezerwacja@rpp.gov.pl lub telefonicznie 022 532 82 43 – wówczas zostanie wyznaczony dzień i godzina spotkania.
Zakres działań Rzecznika Praw Pacjenta
- prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów;
- prowadzenie postępowań w trybie art. 50-53;
- w sprawach cywilnych wykonywanie zadań określonych w art. 55;
- opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących ochrony praw pacjenta;
- występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjenta;
- opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;
- współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
- przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta;
- współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;
- analiza skarg pacjentów w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
- wykonywanie innych zadań określonych w przepisach prawa lub zleconych przez Prezesa Rady Ministrów.